Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A lét határozza meg a tudatost…

Borús fogyasztói helyzetképet mutat egy közelmúltban publikált európai felmérés - különösen a magyar családok állnak rosszul. Az évek óta húzódó gazdasági válság okozta nehézségek és a továbbra is pesszimista várakozások újraírják korábban jól megszokott családi vagy egyéni fogyasztói reflexeinket: csak arra áldozunk, amire muszáj, és egyre több alternatív eszközt veszünk igénybe, hogy korábban megszokott igényeinket kielégítsük. Ugyanakkor új, ésszerű, hatékonynak tűnő fogyasztói szokások, takarékos módszerek is megjelennek hétköznapjainkban, amely egyáltalán nem biztos, hogy baj. Ennyi pozitívuma legalább legyen a recessziónak…

A fogyasztók érzik, hogy a helyzet rossz, és tudomásul vették, hogy ez egy darabig így is marad - talán ez a legfőbb tanulsága egy közelmúltban, 12 európai országban elvégzett fogyasztói felmérésnek. Az évente kiadott kutatás szerint a nemzetközi fogyasztói közérzet újabb mélypontját érte el: a vizsgált európai országok közül Magyarország a sereghajtók között foglal helyet, hazánknál csak két, nehéz gazdasági helyzetben levő mediterrán állam, Spanyolország és Portugália fogyasztói borúlátóbbak.

Hiszem, ha látom

A magyar fogyasztók tudatosan próbálnak alkalmazkodni a válsághoz, ez bizonyos értékbeli átrendeződést jelent. Ésszerűbben fogyasztunk, megpróbáljuk (vagy legalábbis szeretnénk) növelni megtakarításainkat. Kialakultak a szelektív bevásárlólisták, kétszer is meggondoljuk, mit veszünk meg, az alacsony árat keressük, de a minőséget is szem előtt tartjuk (a magyar fogyasztók 73 százaléka inkább kevesebb, de jobb minőségű terméket vásárol). Egyértelmű trend a saját márkás termékek, a diszkontok előretörése. A magyar családok fele csökkentette kiadásait bútorra, lakberendezésre, de az utazás, a sport is egyfajta luxuskiadássá vált.

Saját kezűleg

A felmérés kimutatott egy új típusú fogyasztói trendet Magyarországon és Európában egyaránt: az internet és a közösségi oldalak hatására másképpen vásárolunk, másképen spórolunk, mint korábban. Egyre többet adunk például az interneten megtalált ismeretlenek véleményére, adott esetben a márkák marketinghadjáratával, a boltosok véleményével szemben is. A "csináld magad" mozgalom a net segítségével rohamosan terjed: egyre ritkábban hívunk szerelőt, szakértőt, inkább az online fórumok által nyújtott megoldásokat vesszük igénybe, és saját magunk oldjuk meg a felmerült problémákat.

Közös lónak...

Egyre inkább használjuk a szabad kapacitásokat (például használt, felújított bútorokat vásárolunk, ruhaneműt turkálókból szerzünk be – erről nem olyan régen már írtam), ide tartozik a pár hete megemlített telekocsi-rendszer igénybevétele, de ide tartozik a közösségi szálláskereső szolgáltatás, a couchsurfing-hálózatba való belépés, amelyekről szintén írtam korábban, de egyre gyakrabban csereberélünk (nem csak tárgyakat, hanem szabad kapacitásokat, munkaerőt, munkaidőt). A közösségi vásárlás is ebbe a körbe sorolható, nem csak a kuponos/bónuszos cégek eszközeivel, hanem önszerveződő közösségeken (például a rokonok együtt olcsóbban vásárolnak zöldségeket, vagy a szomszédok közösen vásárolnak egy jó fűnyírót). Az ár-összehasonlító oldalak szerepe is egyre fontosabb: a vásárló sok esetben már nem csak otthon, hanem az üzletben, okostelefonja segítségével hasonlítja össze az árakat, és így az olcsóbb terméket választja. Természetesen megállíthatatlanul tör előre az internetes vásárlás is - ez pedig látványosan növeli a webáruházak forgalmát is. Az online élelmiszer-diszkontokkal hamarosan külőn írásban foglalkozom majd.

Lomtalanítás

Reneszánszát éli a használtcikk-kereskedelem: tízből nyolc magyar fogyasztó tervez használt terméket vásárolni a következő hónapokban. Új trend a "vissza a gyökerekhez": a vásárlók egyre jobban értékelik a manufaktúrákat, a kisiparosokat, a kézműves piacokat. (Ezzel az újraéledő retró-kultúrával, az ócskapiacok reneszánszával is foglalkoztam egy márciusi írásomban, hamarosan szeretnék a garázsvásárok divatjárólis írni egy összefoglalót.) Jobban megbízunk azokban a termékekben, amelyekről tudjuk, látjuk, hogy ki készíti, ez pedig segíti a fiatal dizájnerek, iparművészek, városi iparosok, szolgáltatók válság-túlélését, sőt megerősödését.

Összefoglalva: a gazdasági válság nem jó, de tudatos fogyasztóvá nevel, erősíti az ésszerű megoldásokat, piacra segít ilyen igényeket kiszolgáló vállalkozásokat, támogatja a kölcsönös előnyök kihasználására szerveződő közösségek egymásra találását. Ennyi örömünk azért legyen…

Kriaszter Attila

kommentek 0 |
reblog 0

HTML

Címkefelhő

befektetési alap (5),hozam (5),hossz (3),Lakáshitel (2),Részvény (2),infláció (2),törlesztés (2),részvény (2),Kamat (2),kötvény (2),deviza (2),hitel (2),Bankbetét (2),Hozam (2),bankbetét (2),Államkötvény (2),Ciprus (2),euró (2),devizahitel (1),svájci frank (1),kamat (1),részvény alapok (1),árfolyam (1),fogyasztó felmérés tudatosság ésszerű válság luxuskiadás internet telekocsi közösségi vásárlás webáruház (1),árupiac (1),banyatarsasag (1),ésszerű takarékosság gazdálkodás (1),nyersanyag (1),tőke (1),utazás nyaralás vakáció fapados légitársaság vasúti menetjegy telekocsi takarékos akciós (1),Alapkamat (1),nyereség (1),jegybank (1),adósság (1),árfolyamgát (1),arfolyam (1),Forint (1),energiatakarékos készülék mosógép mikrosütő porszívó háztartás Európai Unió (1),hedge fund (1),használtruha turkáló szabóság gardrób (1),Infláció (1),fagylalt jégkrém nyár szezon élelmiszer üzletlánc hőség (1),Megtérülés (1),Változó kamatozás (1),Fix kamatozás (1),munkanelkuli (1),(1),háztartás otthon adósság hitel család nagymama (1),folyószámla (1),poggyász csomag bőrönd fapados low cost utazás nyaralás repűlőút légitársaság (1),stagflácio (1),recesszió (1),takarékosság ár nyár összehasonlítás (1),áram spórolás energiatakarékosság pályázat jövő (1),nyár nyaralás vakáció strand Balaton finom takarékos büfé csúcsszezon (1),hálapénz kórház egészségügy orvos ápolónő törvény hozzátartozó szomszéd boríték (1),London drága telekocsi fapados szállás utazás (1),vakáció nyaralás tábor gyerek nagyszülő (1),Verseny (1),takarékosság ésszerű gazdálkodás (1),fenntartható fejlődés (1),quantitative easing (1),növekedés (1),Vagyonhatás (1),vallalatfelvasarlas (1),reszveny (1),pénznyomtatás (1),kamatvágás (1),Tőkevédett (1),online web internet élelmiszer vásárlás (1),abszolút hozamú alap (1),Befektetési jegyek (1),alapkamat (1),nyaralás kemping Balaton magyar tenger reggeli félpanzió vakáció nyár (1),szóda ásványvíz palack nyár (1),Föld Napja takarékosság észszerű gazdálkodás energiatakarékos készülék fogyasztásmérő hőszigetelés (1),ATM (1),Számlavezetés (1),Költség (1),Folyószámla (1),nagybevásárlás élelmiszerbolt piac Húsvét akciós (1),arany (1),menekülő befektetés (1),Internet banking (1),húsvét népszokás természetes locsolás hímestojás (1),diverzifikáció (1),alapok alapja (1),portfólió (1),nyugdíj (1),előtakarékosság (1),öngondoskodás (1),tavasz nagytakarítás környezetbarát háztartás dédnagyi tisztítószer szódabikarbóna (1),szuperbefektetés (1),befagyasztás (1),pénz megtakarítás észszerű kassza család (1),múltbeli információk (1),hibrid betét (1),Dow Jones (1),EBKM (1),spórolni skót adófizetés takarékosság osztrák sváb pénzköltés (1),pénz fillér forint észszerű takarékosság válság globális népnevelés mérsékletesség gazdagság szegénység adósság zsugori (1),csalás (1),piramisjáték (1),víz zuhany mosogatás világnap háztartás takarékosság család (1),takarékosság gazdálkodás észszerű dédszülő nagyszülő kamra háztartás gazdaság környezettudatosság háziasszony család (1),Adó (1),Bizalom (1),háztartástan dédszülők észszerű takarékos tankönyv család pénzügy otthonteremtés környezettudatos (1),nyugdíj megtakarítás tartalék kamatozó bankszámla megélhetés (1),villany éjszaka háztartási készülék tévé készenléti üzemmód telefontöltő konnektor (1),Afrika (1),Adósság (1),Költségvetés (1),Olajár (1),GDP (1),Növekedés (1),Tőzsde (1),OBA (1),Reálhozam (1),Betétesvédelem (1),Betét (1),Befektetési alap (1),New York Stock Exchange (1),Makrogazdaság (1),takarékosság ajánlat előfizetés kereskedelem profit piac marketing mobiltelefon bank díjcsomag (1),Budapesti Értéktőzsde (1),szigetelés fűtés energetika tanúsítvány lakás ingatlan eladás bérbeadás Európai Unió (1),osztalek (1),megtévesztés termék élelmiszer súly űrmérték csomagolás viselkedéskutató (1),Csalók (1),Önerő (1),bessz (1),short (1),Deviza (1),THM (1),Jelzálog (1),Hitel (1),ETF (1),utazás fapados légitársaság last minute előfoglalási kedvezmény szálláshely turizmus (1),takarékosság biztonság családi költségvetés kiadás jövedelem fizetés kölcsön (1)

Legfrissebb bejegyzések